Martin Vongrej: Připravený zemřít

vernisáž ve středu 20. 1., 18.00

Výstava pro Galerii Ferdinanda Baumanna Připravený zemřít se měla původně jmenovat sedím, kouřím, dívám se, v tušení média Karla Malicha. V březnu tohoto roku jsem se setkal s italským umělcem Giancarlem Noresem. Při pohledu, který ho zaujal na prohlídce Bratislavy se spoléhá na ten první co se mu naskytne, pohled který zaznamenává a se kterým pracuje. V díle Zneviditelnit (můj pokus udělat nápisy citronovým džusem viditelnými) vytváří koncept, realizuje ho a na závěr k němu dodává „mise nesplněna“. Posouvá tak dílo k jeho úplnému začátku. Poukazuje na nepodstatnost závěru události.

Ve svých 28 letech 4. dubna 2015 jsem prožil svůj život. Uvědomil jsem si to, na co někteří čekají až do smrti. Médium, skrze které na nás hledí Malich sem. Prostě, prozaicky a romanticky. Víc nepovím a víc nechci vědět. Dál je jen vata. Celý film se dá komprimovat do 5 minut, do 5 minut, které opravdu ujdou – podle Billa, Billa Burroughse. Význam tohoto díla je stejný, jako odstavec v jeho knize Západní země: Seven Souls. Nic víc. Všechno opakovatelné nebo znásobitelné hovoří o tom neopakovatelném a neznásobitelném – v transparentní barvě, barvě zrcadla.

Médium – myšlení, prostor nezávislý na naší „hmotě“ jak ji známe, kde naše oddělení od sebe samých už není optickou iluzí vědomí, jak to popsal Albert Einstein.

A moje milovaná Agnes Martin malující zády ke světu. To je všechno. Jirka Ptáček je černý pasažér, kterému vděčím za tuto platformu.

Martin Vongrej 5. 4. 2015